"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Monday 20 January 2014

Selesema & Vitamin C SHAKLEE

Assalamualaikum..

Hari ni nak cerita tentang Vitamin C Shaklee. Saya guna vitamin C Shaklee baru 4 bulan. Start ambil masa lepas lahirkan Fateh akhir bulan 8. Sebelum ni saya tak pernah ambik supplement. Kononnya pemakanan seharian saya dah cukup nak cover semua nutrient yang di perlukan sehari-hari. 

Saya jarang demam. Dalam setahun mungkin sekali. Tapi saya selalu kena selesema. Kalau selesema paling sekejap saya kena seminggu. Sebab saya ada resdung, rupa saya sangat teruk bila di serang selesema. Mata bengkak dan berair, hidung dan muka merah, nak bercakap pun seksa. Pendek kata memang tak nampak rupa saya dah masa tu.

Semasa berpantang, saya di serang selesema. Masa tu sangat risau, sebab selesema mudah berjangkit. Nak jauhkan diri dari Fateh tak boleh sebab saya nyusukan Fateh. Tapi yang peliknya sehari je selesema saya dah ok. Fateh sempat terjangkit tapi dua hari dah ok. Masa tu gembira yang amat. Sampai sekarang, saya dah jadi pengguna setia vitamin C Shaklee. Sebab utama, vitamin C Shaklee membantu memendekkan tempoh selesema saya. Hee..

Kelebihan Vitamin C Shaklee bukan setakat tu je, banyak lagi kelebihannya. Mari belajar tentang Vitamin C Shaklee. ^_^



APA ITU VITAMIN C?

Vitamin C larut air dan tidak disimpan dalam badan. Ia mesti sentiasa diganti setiap hari. Sustained Release Vita-C 500mg Shaklee adalah vitamin semulajadi, bukan sintetik dan berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya.

FUNGSI VITAMIN C :

1) Membantu badan membuat kolagen (membantu mencegah penuaan pramatang), kulit, rawan, tendon, ligament, saluran darah.
2) Menyembuhkan luka,melindungi daripada pembekuan darah, lebam dan pengeluaran hormone antistress.
3) Membaiki dan mengekalkan tulang dan gigi.
4) Menyekat sebahagian daripada kerosakan yang di sebabkan oleh radikal bebas dan bahan yg merosakkan DNA.
5) Melindungi tubuh daripada kesan pencemaran.
6) Meningkatkan imuniti.
7) Membantu mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, mencegah aterosklerosis.
8) Bertindak sebagai antibiotic tak berbahaya.
9) Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang (yang sering dirosakkan oleh radikal bebas).
10) Membantu tubuh menyerap zat besi yang berlebihan (berguna dalam rawatan anemia).
11) Merawat jangkitan salur kencing.
12) Diperlukan untuk metabolisma asid folik vitamin lain.
13) Satu-satunya antioksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan interferon  semulajadi tubuh dan meransang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dengan berkesan.


KESAN KEKURANGAN :

1) Mudah terkekan.
2) Sering letih dan lemah.
3) Kulit kelihatan sangat kering dan bersisik.
4) Tapak kaki keras dan kasar.
5) Luka lambat sembuh.
6) Mudah selesema dan bersin.
7) Wajah nampak tua dari usia sebenar.
8) Mudah dapat ulser.
9) Mudah demam.
10) Gusi berdarah.
11) Sakit sendi.
12) Tanda lebam pada badan.
13) Kurang berat badan (Kurus yang tidak sihat, lemah dan kusam).

INDIVIDU YANG  MEMERLUKAN VITAMIN C :

1) Perokok (perokok yang merokok sekotak rokok sehari membakar 500mg vitamin C dari tubuh).
2) Pengamal pil perancang (pil perancang menyerap vitamin C).
3) Orang yang mudah stress (stress mempercepatkan penyusutan vitamin C).
4) Orang yang mempunyai masalah kulit (untuk membina kolagen dan membaiki tisu kulit).
5) KITA semua.

Sebenarnya ramai je yang alami simptom-simptom di atas tapi mungkin mereka tak tahu puncanya dari kekurangan vitamin C. Kita boleh dapat Vitamin C dari makanan seharian juga. Contohnya buah-buahan seperti di bawah. 


Segalanya terpulang pada individu. Ada yang nak dapatkan dari bahan semulajadi. Ada yang fikir senang, ambik Shaklee je. ^_^

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? HARGA ISTIMEWA MENANTI ANDA, HUBUNGI SAYA :

Noor Farhana Mazlan.
SHAKLEE ID : 1097195
Tel / Whatsapp : 012-9830242
Emel : farhanamazlan87@gmail.com



No comments:

Post a Comment