"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Wednesday 23 April 2014

Berpantang dengan Shaklee

22 OGOS 2013 - KELAHIRAN MUHAMMAD FATEH



Alhamdulillah hari ini Fateh genap 8 bulan. Sekejap je masa berlalu. Teringat balik pengalaman berpantang Fateh 8 bulan lepas. Walaupun anak saya baru seorang, berpantang cara moden dan jamu tradisional, dua-dua saya dah rasa. Saya guna dua produk berpantang. Bukan di rancang tetapi tak di sengajakan.


BERPANTANG DENGAN JAMU TRADISIONAL

Awal berpantang, saya ambil jamu dari jenama terkenal. Harga satu set lengkap RM 300. Oleh sebab saya emergency czer, pengambilan jamu hanya di benarkan pada hari ke 10. Alhamdulillah, saya bersyukur sangat Fateh sihat dan bebas dari jaundis. Satu perkara yang saya sangat puas hati dengan jamu ni adalah boleh elak kita kena sembelit. Sembelit waktu berpantang semua ibu-ibu ngeri kan. Saya yang czer pun takut, apatah lagi yang beranak normal.


BADAN LETIH DAN STRESS

Awal bersalin, Fateh selalu menangis. Menangis macam kena pukul. Seminggu yang pertama saya tak banyak bergerak kecuali tidur dan duduk di katil sahaja. Mana tidaknya, nak bangun pun kena orang yang angkat, berjalan perlu berpaut. Mujur suami cuti sepenuh masa awal seminggu tu.

Selepas suami kembali bekerja, urusan saya menjadi tunggang langgang. Fateh selalu menangis dengan kuat. Fateh pantang di tinggalkan walau seminit! Sehinggakan saya langsung tiada masa untuk makan. Saya cuma mula makan pada pukul 6 petang selepas ummi saya yang bekerja sebagai guru pulang ke rumah. Sedih kan? Bayangkan menyusu baby tetapi langsung tidak makan seharian. Akhirnya susu kering. Tak keluar walau setitik pun.

Saya cuma habiskan masa dengan tidur seharian. Dari pagi sampai ke malam. Malam sampai pagi kembali. Inilah rutin saya sepanjang sebulan. Saya terasa sangat-sangat letih menguruskan baby yang kuat menangis dan kuat menyusu. 


MASALAH PENYUSUAN

Sejak banyak minum susu formula, saya perasan Fateh mengalami masalah sembelit dan kembung perut. Kesian sangat tengok dia. Sampai merah-merah muka meneran. Tok bidan menasihatkan saya supaya tukar susu formula kepada jenama lain. Saya tahu nak tukar susu, ada cabarannya juga. 


MULA MENCUBA SHAKLEE

Hari ke 30 saya buat keputusan, daripada bertukar susu formula, lebih baik saya cuba Shaklee kerana katanya Shaklee boleh banyakkan susu ibu. Shaklee produk berpantang kedua yang saya cuba. Bagi saya Shaklee vitamin moden. Saya pernah bertanya kakak ipar yang berpantang dengan vitamin. Saya tengok dia sangat sihat dan aktif. Tak macam orang berpantang pun. Tapi masa tu saya tak yakin dengan vitamin moden.

Seminggu consume Shaklee, apa yang saya dapat? Urusan seharian saya menjadi tersusun. Saya tak sedar bila waktunya saya makin kurang tidur. Baby juga lena selepas menyusu. Saya boleh buat kerja rumah dan kain baju semua saya boleh uruskan. Alhamdulillah saya dah kurang letih. Malah saya rasa sangat-sangat puas hati bila saya boleh susukan anak saya dengan susu ibu sepenuhnya.


PEMAKANAN SEIMBANG WAKTU BERPANTANG

Pendapat saya sendiri, sewaktu berpantang, makanan yang kita ambil terhad. Ummi saya seorang guru Biologi, jadi ummi sangat mementingkan pengambilan makanan seimbang. Buah-buahan, sayur-sayuran dan sumber protein wajib ada dalam setiap menu saya. Malah susu wajib ambil at least 3 kali sehari.

Tapi kalau yang berpantang dengan ibu-ibu kita yang strict dengan pantang? Buah tak boleh makan, sayur tak boleh makan, air pun kena catu, macam mana penghasilan susu akan berlaku? tenaga untuk ibu tiada. Luka pun lambat sembuh sebab pengambilan nutrisi yang tak lengkap.


SUPPLEMENT SHAKLEE UNTUK IBU BERPANTANG

Supplement Shaklee adalah makanan tambahan yang melengkapkan nutrisi kita yang lompong. Bukan replacement meals. Ambil Shaklee, kita kena makan juga. Jadi supplement yang di sarankan sewaktu berpantang adalah :











Jom kenali fungsi setiap vitamin Shaklee ni 

Vitalea Iron Formula (RM 88.75)

  • Membekalkan 23 jenis vitamin.
  • Meningkatkan kecerdasan mental & ketahanan dari jangkitan.
  • Menolong memulihkan fungsi penghadaman dan selera makan.
  • Penting untuk pertumbuhan sel dan pembiakan.

B Complex (RM 53.75)
  • Mengurangkan simptom kemurungan dan tekanan.

Sustained Released Vitamin C (RM 92.50)
  • Menolong mengurangkan simptom alahan.
  • Anti oksidan semulajadi.
  • Menjaga kesihatan gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah.

Zinc Complex (33.75)
  • Mengurangkan keguguran rambut.
  • Meningkatkan sistem imun.
  • Menolong penyembuhan dan masalah jeragat.
  • Menyembuh daya seksual dan pertumbuhan organ.
Atau add on vitamin untuk penyusuan:

Energizing Soy Protein ESP (RM 150.00)
  • Kandungan utama dalam susu ibu adalah protein.
  • Memberi tenaga dan melancarkan penghasilan susu ibu.
  • Mengenyangkan dan memudahkan kembali ke berat badan ideal dengan segera.
  • Penting untuk penghasilan dan pembaikan sel-sel badan. 

Alfalfa Complex (RM 53.75)
  • Agen menggalakkan pengeluaran susu ibu.
  • Bertindak sebagai detoks bagi mengeluarkan toksin dari badan.

Sebotol vitamin tahan sehingga 4-6 bulan. Memang berbaloi-baloi. Hubungi saya untuk pesanan atau pertanyaan lanjut berkenaan Shaklee.


Nak jimat lagi 20%-30% ? 
atau nak menjana pendapatan dengan Shaklee?
Jom mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang !


Hubungi saya
012-9830242 (Ana)
farhanamazlan87@gmail.com
Facebook : Noor Farhana Mazlan

No comments:

Post a Comment