"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday 16 March 2014

Bagaimana Memilih SOY PROTEIN yang Berkualiti?

Assalamualaikum,

Banyak pertanyaan yang timbul bila bercakap tentang soya. Tak kurang juga yang bagi tanggapan buruk pada Shaklee sebab Shaklee ada produk yang berasaskan soya.

"Soya Shaklee mahal, baik beli soya biasa kat kedai, senang, sedap, murah lagi "

"Soya boleh buat kulit baby sensitif "

"Soya boleh sebabkan kanser "

"Soya agenda US dan Yahudi "

Huhu.. T_T
Antara statement kat atas, statement last yang paling sadis sekali bila saya dengar.


Memang tidak di nafikan, apa-apa yang kita makan, kita mesti kena pilih yang berkualiti. Kalau tak berkualiti bukan sahaja tidak memberi manfaat pada tubuh malahan boleh memudaratkan.

Sama juga dengan soya. Soya yang tidak memenuhi kriteria adalah soya yang tidak berkualiti. Bukan secara semulajadinya soya itu tidak bagus.

Jadi, bagaimana nak tahu soya yang kita ambil berkualiti ke tidak?

Jom baca 7 KRITERIA PENTING dalam pemilihan soya...

1) KACANG SOYA MESTI TUMBUH SECARA ORGANIK.

Kajian menunjukkan penanaman secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.

Jadi sangat penting pesticides, fungicides, herbicides tidak di gunakan sepanjang pertumbuhan kacang soya.


2) KACANG SOYA ITU MESTILAH NON-GMO (Non-Genetically Modified Organism)

Kos untuk menghasilkan kacang soya GMO adalah lebih murah. Sama macam vitamin sintetik dan vitamin tiruan.

Kebanyakan syarikat makanan akan cari jalan untuk menjimatkan kos. Salah satu cara adalah dengan menggunakan kacang soya GMO.

Dr. Louis J. Pribyl, saintis Brazil menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan di bina tanpa di sedari apabila gen baru di masukkan dalam sel tumbuhan.

Jadi sebab tu lah penting kita pilih soya NON-GMO.


3) SOY PROTEIN MESTI MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU.

Badan kita memerlukan 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi dan enzim. Bila salah satu asid amino ini tiada, sistem imun badan akan berkurang sebanyak 30%, and many important body functions are delayed or stopped.


4) SOYFLAKES MESTI DI BERSIHKAN DENGAN AIR DAN BUKAN ALKOHOL.

Semasa proses pembuatan soy isolate, terdapat syarikat yang menggunakan alkohol untuk membersihkan soyflakes.

Alkohol akan memusnahkan isoflavine sehingga 80%. ISOFLAVINES sangat di perlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan bermanfaat dalam penyeimbangan hormon.


5) BAHAN-BAHAN ANTI-THYROID / ANTI-GROWTH SUBSTANCE MESTI DI SINGKIRKAN.

Soya mentah mengandungi 'anti-growth', 'anti-tyrosine' substance. Kekurangan 'tyrosine' ini akan menyebabkan tekanan darah rendah, suhu badan rendah, dan 'restless leg syndrome'.

Jadi amatlah penting untuk kita memilih soya yang menggunakan 'extracting process' yang menyingkirkan bahan-bahan tersebut.

Dalam masa yang sama masih mengekalkan keaslian soya dan mengekalkan paras asid amino serta isoflavines yang tinggi, yang sangat sensitif pada suhu panas.


6) PROSES PEMBUATAN SOY PROTEIN SEBAIKNYA TANPA PEMANASAN.

Asid amino sangat sensitif pada suhu panas. Ada kajian menunjukkan protein yang di masak dengan suhu tinggi akan menghancurkan sehingga 50% asid amino perlu.

Jika kita sering mengambil makanan yang kekurangan 'essential amino acids', ia akan memberi kesan kepada perkembangan otak dan hormon, atau perkembangan tisu badan juga akan terbantut.


7) SOY PROTEIN POWDER HENDAKLAH DI TAMBAH UNSUR KALSIUM.

Kacang soya adalah bahan NEUTRAL (Neither acidic or alkaline).

Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan semasa penghasilan soy powder, minyak kacang soya (soybean oil) perlu di singkirkan supaya soy powder tidak mudah berbau. Proses ini menyebabkan soy powder menjadi sedikit berasid.

Oleh itu, adalah penting untuk pengeluar soy powder menambah kalsium (unsur alkali) yang mencukupi untuk menjadikan ia neutral semula, Kebanyakan pengeluar TIDAK MENAMBAH kalsium yang cukup dalam produk mereka.


BAGAIMANA DENGAN ESP (ENERGZING SOY PROTEIN) SHAKLEE?

ESP memenuhi SEMUA KRITERIA di atas. Sebab tu saya memilih ESP SHAKLEE. Penting utnuk kita faham kenapa kita memilih sesuatu produk.

Bukan sebab nama, bukan sebab ramai yang guna. Tapi sebab ia berkualiti dan di yakini. Harga sangat mampu milik. 1 tin boleh bertahan sehingga 2 ke 3 bulan. Sesuai untuk seisi keluarga.

Nak dapatkan ESP Shaklee? Bulan ni masa terbaik. ^_^


PROMOSI MAC 2014 !!




* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? HARGA ISTIMEWA MENANTI ANDA, HUBUNGI SAYA :

Noor Farhana Mazlan.
SHAKLEE ID : 1097195
Tel / Whatsapp : 012-9830242
Emel : farhanamazlan87@gmail.com

No comments:

Post a Comment